Ak aj vy ste majiteľom motorového vozidla, tento článok je pre vás povinným čítaním. Od nedele 20. mája totiž vstúpil do platnosti nový zákon, ktorý pripravil viaceré zmeny v spojení s technickou a emisnou kontrolou.

Nový zákon o premávke vozidiel priniesol do platnosti zmeny spojené s technickými a emisnými kontrolami:

  • Lehoty technickej kontroly

Od pravidelnej TK sú oslobodené malé motocykle do 50 cm3 (L1e), malé trojkolky do 50 cm3 (L2e), malé prípojné vozidlá do 750 kilogramov (O1) a malé prípojné vozidlá za traktor do 1 500 kg (R1).

Prvej kontrole sa musia podrobiť po štyroch rokoch a následne každé štyri roky – motocykle od 50 do 125 cm3, motocykle s postranným vozíkom od 50 do 125 cm3, prípojné vozidlá od 750 do 3500 kg a prípojné vozidlá za traktor od 1 500 do 3 500 kg

  • Nižšie pokuty za chýbajúcu TK a EK

Od nedele 20. mája sa pokuty za chýbajúcu TK a EK znížia na 55 EUR (za obe 100 EUR), ak vodič do 15 dní podrobí auto chýbajúcej kontrole a zaplatí pokutu. Doteraz to bolo 110 EUR (za obe 220 EUR).

  • Trojstupňová emisná kontrola a emisná plaketa

Doteraz platilo pravidlo, že auto je buď “spôsobilé“ alebo “nespôsobilé“. Odteraz však vzniká nová kategória, a to “dočasne spôsobilé“. Ak vaše auto do tejto kategórie bude zaradené, musí do 60 kalendárnych dní absolvovať opakovanú EK. Ak sa pri opakovanej kontrole zistí rovnaká chyba, resp. vodič nedodrží 60-dňovú dobu, auto sa stáva už nespôsobilé.

  • Doklady o TK a EK

V médiach sa nedávno písalo aj o tom, že dokladom o platnosti technickej a emisnej kontroly bude len protokol. To však nie je pravda! Išlo len o poslanecký návrh. Aj dnes platí, že sa musíte preukázať nálepkou na okne a kartičkou, ktorú musíte mať vo svojom aute.

  • Register prevádzkových záznamov

Spúšťa sa tzv. Register prevádzkových záznamov (RPZ), ktorý by mal zabrániť stáčanie kilometrov. Do neho budú uvádzať údaje nielen stanice technickej kontroly, pracoviská emisnej kontroly a kontroly originality, ale aj polícia, servisy, poisťovne alebo lízingové spoločnosti. Všetko by malo časom prerásť na európsku úroveň, to znamená, že dovezené auto už nebude “veľkým otáznikom! bez dokumentácie.

Zdroj: Autobild.sk | Foto: YouTube, Facebook