Takzvaný Nultý obchvat by mal byť jednou z najväčších stredoeurópskych stavieb roka. Prípravná fáza skončila pred pár dňami, teraz je na rade realizačná fáza. Tá však môže podľa odborníkov dopadnúť fiaskom. A to pri stavbe za takmer dve miliardy eur môže byť problém.

[sociallocker]Projekt zahŕňa výstavbu približne 60 kilometrov ciest, ktoré by mali obsiahnuť aj projekt D4-R7 okolo Bratislavy. Projekt počíta nielen s novými cestnými komunikáciami, ale aj s novým tunelom a mostom cez Dunaj.
mapaStavba má byť financovaná formou PPP. Španielsko-rakúsko-austrálske konsorcium na čele s Cintrou investuje takmer jednu miliardu, 426 miliónov projektu požičia Európska investičná banka, 375 miliónov zaplatí štát. Projekt by mal zabezpečiť rýchlejšie spojenie Bratislavy s okolitými mestami a zároveň zlepšenie dopravnej situácie v meste.

Kritici však vyjadrujú nesúhlas s takýmto typom projektu. Nielenže môže krajine vzniknúť dlh, ale nepáčia sa im okolnosti prípravy kľúčových momentov projektu. Rovnako tak nie sú stanovené konkrétne dátumy ukončenia jednotlivých fáz projektu. Nehovoriac o tom, že žiadna štúdia nepoukázala na pozitívny dopad celého projektu.

Zákazky na poradenské služby taktiež údajne získali podľa analytikov neskúsené spoločnosti, naviac ich získali bez súťaží. Transparentnosť je síce vyššia ako v mnohých iných PPP projektoch, no v podstatných otázkach podľa kritikov chýba. Spoločnosť INEKO na záver oznámila, že Ministerstvo odmieta zverejniť detaily o intenzite dopravy a iných dôležitých faktoroch.

No, uvidíme ako to celé dopadne, kedy sa začne naozaj stavať a kedy sa projekt ukončí.

Zdroj: euro.cz | Foto: euro.cz[/sociallocker]