Zimné obdobie je zákonite spojené aj s nízkymi teplotami. A pre motoristov to znamená prezúvanie pneumatík, prípravu auta na zimu a v neposlednom rade aj nepríjemnosti typu zamŕzania okien, zvýšené riziko nenaštartovania a podobne. Čo ale primrznutie pohonných hmôt?
Ak niekto povie, že benzín a nafta nezamŕzajú, mýli sa. Zamrznúť môže v prírode prakticky čokoľvek. A väčšina látok pri teplote, aká je dosiahnuteľná aj mimo laboratórnych prostredí.
Čo teda benzín a nafta? Asi väčšine z nás je jasné, že horšie je na tom nafta, a teda v tomto prípade sa musia mať na pozore majitelia dieselových vozidiel.
Prvá “poučka” týkajúca sa vozidiel s dieselovým motorom je jasná – nemať v nádrži len zvyšok kvapaliny. Čím viac nafty budete v nádrži mať, tým lepšie pre vás, pretože teplota kvapaliny sa mení pomalšie ako teplota vzduchu.
Motorová nafta totiž obsahuje tzv. parafíny, čo sú skupiny uhľovodíkov, ktoré môžu zamŕzať v teplotách nižších ako – 8°C. A to je teplota, ktorá sa aj v nížinách pár krát za zimu objaví. Dobré ale je, že medzi decembrom a februárom natankujete iba motorovú naftu triedy F, ktorá je určená ako zimná nafta pre mierne klimatické podmienky. V nich by ste sa nemali obávať ani teploty do -20°C. Avšak ak bývate v oblastiach, kde je bežne v noci 10-20 stupňov pod nulou, určite je lepšie sa poistiť aj používaním prípravkov, ktoré zamedzia zamrznutiu paliva, hlavne ak auto nechávate vonku a nepoužívate ho pravidelne.
Ako už bolo spomenuté vyššie, majitelia benzínových vozidiel to majú podstatne jednoduchšie, pretože benzín mze zamrznúť až pri teplotách blížiacim sa k -50°C, v prípade malého objemu by to malo byť okolo -35°C. A takto nízke teploty v našich končinách bývajú naozaj veľkým extrémom a prakticky sa s nimi nestretnete.
Ako informuje český web Autoživě.cz, okolo benzínu panuje rad mýtov a niektorí vodiči majú tendencie kupovať benzín s vyšším oktánom z viacerých dôvodov, ktoré nemajú žiadny efekt. Rovnako tak panuje presvedčenie, že benzín s vyšším oktánovým číslom zamŕza až pri väčších mrazoch, nie je to ale tak. Benzíny s rozdielnym oktánovým číslom sa od seba líšia iba mierou prchavosti, ktorá nemá s bodom mrazu nič spoločné. A ako bolo spomenuté, v našich končinách proste tak zima nebýva, až take na nejaké extrémy v určitých niekoľko málo oblastiach.
Zdroj: Autozive.cz | Foto: Pixabay