Električky jazdia na Slovensku či v Česku len v pár mestách, napríklad v Bratislave, Košiciach, Prahe, Olomouci, Ostrave či Plzni. U nás je známa aj “TREŽka”, teda Trenčianska elektrická železnica. Tá však medzi Trenčianskou Teplou a kúpeľným mestom Trenčianske Teplice aktuálne premáva len v lete či na sviatky.

Každopádne, mnohí tento dopravný prostriedok nevnímajú ako vlak, a teda ho nepovažujú za veľkú hrozbu. Zvyčajne ju totižto vidia ísť relatívne nízkou rýchlosťou a keďže má len jeden či dva vozne očakávajú, že nie je nebezpečná.

Áno, nemožno ju porovnávať s plne naloženým nákladným vlakom, ktorý váži pokojne až 2000 ton, no to neznamená, že je “neškodná”. V posledných dňoch sa v Bratislave udiali hneď tri nešťastia, vrátane smrteľného, keď o život prišiel žiak základnej školy. Video sa stalo virálnym na internete.Odborníci upozorňujú, že je načase uvedomiť si fakt, že rozbehnutá električka sa správa podobne ako vlak. „V priebehu dvoch dní sme evidovali až tri zrážky s chodcami, pričom dve z nich sa stali v jeden deň, iba dve hodiny na dvoch po sebe idúcich zastávkach,“ uviedol hovorca Dopravného podniku Bratislava (DPB) Martin Chlebovec.

„Električky sú v našom podniku evidované ako električkový vlak. Maximálnu rýchlosť má 50 kilometrov za hodinu, keď je električka prázdna, jej váha je zhruba 47 ton, ak je naložená, tak až 70 ton,“ vysvetlil vyšetrovateľ nehôd DPB Roman Riegel. Dodal, že pri rýchlosti 40 km/h je brzdná dráha vozidla asi 57 metrov: „Keď mu niekto náhle skočí do dráhy, vodič nemá šancu s vozidlom ihneď zastaviť.“

Je dobré mať na pamäti, že električka má zakaždým prednosť pri neriadených priecestiach, ale tiež v pešej zóne. „V pešej zóne má prispôsobenú rýchlosť najviac 20 kilometrov za hodinu, pokiaľ svetelná signalizácia alebo dopravná značka neurčujú inak,“ doplnil Chlebovec. Avšak nutno dodať, že ani z rýchlosti 20 km/h nezastaví na mieste, ale až po niekoľkých metroch a náraz môže byť aj v tomto prípade devastačný.

Zdroj: TVnoviny.sk | Foto: Instagram/dpmo_official, Pixabay