Situácia je skutočne vážna. Od januára 2024 je možné, že mnohí ľudia sa nebudú mať ako dostať nielen do práce či školy, resp. sa im cestovanie poriadne bude komplikovať. Čo sa deje?

Nedostatok vodičov nie je žiadnou novinkou, o ktorej by sa na Slovensku nevedelo. Avšak veľkú ranu dostávajú dopravcovia a prostredníctvom nich to môžu výrazne pocítiť aj ľudia, keďže valorizácia a nové pravidlá v dôchodkoch do predčasnej penzie zlákali rekordný počet pracovníkov. Medziročne sa ich počet zvýši až o 32%.

„Ak vláda nevyrieši problém s predčasnými dôchodkami, tak Slovensku hrozí od nového roka kolaps. Vnímame to ako zásadný problém, pokiaľ sa neprijme zásadné opatrenie, tak naozaj hrozí kolaps v mnohých oblastiach od prvého januára,“ upozornil viceprezident Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení Rastislav Machunka. Azda najvýraznejší problém ale môže byť s vodičmi.

Už teraz údajne chýba na Slovensku až 500 vodičov a ďalšie straty sa očakávajú po novom roku. Navyše, zimné mesiace sú známe respiračnými ochoreniami a vtedy je problém ešte výraznejší.

Rôzne SADky, no aj dopravné podniky veľkých miest ako Bratislavy, Košíc či Prešova už teraz hlásia, že niektoré spoje sa budú musieť zrušiť a/alebo intervaly medzi spojmi zvýšiť. Trebárs niektoré linky, ktoré jazdili každých 15 minút, budú jazdiť len každých 20 alebo ešte menej často. Ohrozené môžu byť aj nadväznosti spojov.

Otázkou je, kto tento stav zachráni, stabilizuje či zvráti. Dokáže vláda prostredníctvom financovania verejnej dopravy nalákať ľudí aby sa stali vodičmi autobusov? Budú musieť podniky robiť nábory napríklad v zahraničí? Už teraz je u nás i trebárs v Česku zvýšený podiel vodičov z Ukrajiny alebo iných východných štátov.

Zdroj: Regiony.zoznam.sk | Foto: IG/mhdbratislava, PIxabay