Dennodenne cestujú vlakom tisícky Slovákov, pričom od momentu, kedy sa zaviedlo cestovanie železničnou dopravou zadarmo, počet pasažierov ešte stúpol. Vlaky sú však aj napriek náporu cestujúcich stále rozpadnuté, špinavé a absolútne nevyhovujúce. Jedna zo zamestnankýň ZSSK preto opísala, ako vyzerá jej klasický pracovný deň.
V posledných mesiacoch sú čoraz väčšie problémy so Železničnou spoločnosťou Slovensko. Horiace či rozpadnuté vlaky, niekoľkohodinové meškanie, ba dokonca vynechanie niektorých spojov sa stávajú každodennou rutinou. Cestujúci si svoju frustráciu však “vybíjajú“ aj na pracovníkoch, ktorí za to vôbec nemôžu.
Jedna z vlakvedúcich sa preto rozhodla priblížiť ľuďom, s čím sa musí každý deň stretávať. Dúfa totiž, že týmto priznaním si cestujúci uvedomia, že podmienky, za akých musí pracovať, nie sú vôbec ideálne. Pravidelne totiž musí bojovať s urážkami, okrikovaním, ba dokonca aj agresívnymi útokmi.
Príspevok vlakvedúcej v originálnom znení:
,,Ahojte. Pracujem ako vlakvedúca pre úžasnú spoľahlivú firmu ZSSK, a. s. Rada by som sa podelila o pohľad zo strany nás – zamestnancov. Som neskutočne otrávená a alergická na niektorých cestujúcich, žiaľ, už je to väčšina, ktorí nemajú v sebe štipku slušnosti a empatie voči nám, zamestnancom. Posledné obdobie sa na firmu valí kopa sra*iek a som rada, že si to konečne vzali médiá do svojich rúk. Naši vrchní si to zaslúžia a majú nastavene zrkadlo ako túto spoločnosť vedú k záhube. Aj keď som zamestnankyňa, tak mam taký istý názor ako väčšina z vás, že naše vlaky a železnica stoja za totálne ho*no.
Vôbec sa vám nečudujem ako ste nahnevaní a aký máte názor na naše vlaky a celú železnicu. Napriek tomuto všetkému nedokážem prehrýzť, ako za všetky zlé veci (meškanie vlaku, typ vlaku a všetko zlé) obviňujete nás vlakvedúcich. Verte, že práve my za to zodpovedáme najmenej. Verte, že aj nám je na grcanie, keď musíme pracovať v starej súprave, kde za celú cestu nemôžeme navštíviť wc, pretože sú zas*até tak, že sa bojíme už len pri pohľade na ne, že dostaneme nejakú chorobu. Že sa bojíme sadnúť si hocikde, pretože chvíľu pred tým sme videli na tom mieste sedieť asociála došťatého a smradľavého, ktorému náš štát umožnil cestovať zadarmo a chodia sa zohrievať do teplého vlaku (ak, samozrejme, kúri), od ktorého sa bojíme vziať lístok do ruky z obavy, že nám niečo daruje navyše.
Možno sa to nezdá, ale ešte horšie ako títo asociáli je naša generácia mladých, ktorí okrem cestovania do školy využívajú cestu zadarmo na diskotéky a robia väčší bordel vo vlaku než tí najšpinavší smradľaví ľudia. Generácia mladých, od ktorých sa neraz dočkáme všelijakých vulgárnych titulov, o akých sa vám ani len nesníva (samozrejme, sú takí aj dospelí). Neraz sme fyzicky napadnutí a namiesto podpory od vedenia znižujú stav vlakvedúcich vo vlaku na jedného člena (ešte len uvidíte, čo nastane, keď to zrealizujú úplne). Čakáte od nás slušne správanie, ale vy sami neviete, čo to je. 8 ľudí z 10 sa pri našom pozdrave nedokáže ani odzdraviť, nehovoriac o slovíčkach – prosím, ďakujem.
Vám sa to nezdá, ale keď nastúpim ráno o 3-ej do práce a končím večer o 19-ej, tak za ten čas stretnem x ľudí, ktorí sú tak odporní, že už v polovici dňa stratím všetku pozitívnu energiu, čo dokážem vynaložiť. Čo sa týka mimoriadnych situácii, verte, že v 90 % prípadoch sme poslední, ktorí sa dozvedia, čo sa deje a aký bude ďalej postup. Vo väčšine prípadov sme v tých situáciách bezmocní presne ako vy cestujúci, ktorí ste s nami vo vlaku.
Týmto príspevkom sa chcem ospravedlniť za každého z nás, ktorí bol niekedy na niekoho nepríjemný alebo nedokázal vyčariť úsmev na svojej tvári pre cestujúceho. Mrzí ma to, ale je na nás veľakrát vytvorený nátlak, ktorý sa veľmi ťažko znáša. Odkedy sa zaviedla bezplatná preprava, je cestujúcich o veľké milióny naviac, ale nás zamestnancov zostal ten istý počet, ba ešte menej bez odzrkadlenia na našom platovom ohodnotení. Nehnevajte sa na nás. Sme len frustrovaní z tohto celého systému a bordelu, ktorý tu teraz vládne.
Ak sa náhodou rozhodnete robiť túto profesiu, tak neverte platu, ktorý vám prezentujú. Ten plat dostanete, ak urobíte minimálne 35 hodín nadčasu v mesiaci + 50 hodín času, ktoré vám nikto nezaplatí (spánok, ktorý máme mimo domova, cca 30 – 50 hodín mesačne, nám nikto neplatí, iba ubytovanie, ktoré verte, je niekedy v takom stave, že by ste spali radšej na ulici.. Ploštice a podobné veci úplne bežná vec už). Pripravte sa, že v tomto zamestnaní strávite v práci mesačne bez problémov aj 230 – 270 hodín, čo je, vraj, v pohode so zákonníkom práce, pretože naša firma má toľko výnimiek v zákonoch, aby mohla vôbec fungovať.
Keby som mala napísať všetko, tak by to bolo na knihu. Ak ste to dočítali až sem, tak vám ďakujem a tým, čo práve cestujú, želám šťastné načas cestovanie bez ohrozenia na živote.“
Zdroj: Facebook/Zomri | Foto: Facebook/ZSSK