Náročnou, no zároveň kľúčovou úlohou obchodníkov (predávajúcich) je čo najrýchlejšie odhadnúť, s akým typom zákazníka majú dočinenia. Niektorých ale doslova nenávidia. Viete, ktoré tri základné typy sú to?

Pre pochopenie, pod pojmom obchodník (či predávajúci) si nepredstavte človeka za kasou, ktorý vám blokuje váš nákup. Predávajúci je “opakom” zákazníka. Ten, čo ponúka a predáva tovary alebo služby, ktoré on alebo spoločnosť, pre ktorú pracuje, poskytuje ľuďom. A každý, kto pracuje s ľuďmi, vie, že niekedy je to fajn práca, no niekedy nočná mora. Ktoré tri typy zákazníkov sú teda pre obchodníkov takpovediac nočnou morou?

TEN, ČO JE EXTRÉMNE TRADICIONALISTICKÝ

U tohoto typu zákazníka máte síce istotu, že nakúpi, no pre obchodníka je mimoriadne nepraktický. Určite aj vy poznáte niekoho, kto je schopný ísť každý rok na tú istú dovolenku, toho, čo nakupuje práve jeden druh múky, minerálky, tenisiek, zakaždým sa nechá rovnako ostrihať, keď ide na pizzu, dá si tú istú.

Takýto ľudia, predovšetkým zo staršej generácie, ktorá bola zvyknutá nakupovať práve takto, sa veľmi ťažko prispôsobujú zmenám. Niekedy im doslova hlava neberie, že proste ich obľúbené kníhkupectvo, lokálny obchodík, miestna reštaurácia alebo obľúbená cestovná kancelária odrazu zanikne, resp. prestane niečo vyrábať alebo ponúkať.

Títo ľudia sú pre obchodníka tiež v podstate nočnou morou, pretože nie sú pre nich “dobrá” vzorka. Ich nezaujíma, že v kaviarni pridáte do ponuky tri nové druhy zákuskov, nový druh kávy alebo štyri nové príchute zmrzliny. Nedostanú spätnú väzbu, aký je ich nový produkt alebo či je lepší ako ten starší. Ak si dávajú vanilkovo-čokoládovú, tak ich netrápi, že pribudne možnosť si kúpiť si príchuť Kinder Bueno alebo trebárs mango.

Alebo že poskytujete desať nových destinácií na letnú dovolenku. Oni idú do apartmánov do Zadaru na sedem nocí a hotovo. Je tam dobre, tak prečo riskovať, že inde to nebude také dobré?