Pred pár dňami otriasol celým Slovenskom škandál, kedy bol rímskokatolícky kňaz Michal Lajcha (34) suspendovaný cirkvou v dôsledku vydania knihu “Tragédia celibátu- Mŕtva manželka”. Mladý muž, ktorý prejavil v knižnej podobe som nekonvenčný názor, sa nestretol s pochopením predstavenstva, ktoré ho v dôsledku rozhodnutia odvolalo z funkcie, pričom skončil na úrade práce.
Katolícky kňaz Michal Lajcha, ktorý pôsobil v okrese Žarnovica, musel opustiť svoju farnosť, nakoľko bol pre osobné kontroverzné názory suspendovaný z funkcie kňaza. Malo sa tak stať chvíľu potom, ako vydal knihu “Tragédia celibátu – Mŕtva manželka”. “Azda nikdy nebolo viac potrebné, aby sa Cirkev postavila za manželstvo a rodinu ako v dobe genderizmu. Kritická odborná kniha je písaná nielen z lásky k Cirkvi, ale aj z úcty k Pravde,” uviedol bývalý kňaz, na základe čoho bol však miesto pozitívneho prístupu cirkvi odvolaný z funkcie. Predstavenstvu mala taktiež vadiť jeho komunikácia s médiami či obšírne tetovanie, ktoré zverejnil na sociálnej sieti Facebook.
“Ja som neslúžil omšu opitý, ja som sa nikde neváľal, ja som deti se*uálne neobťažoval, neznásilňoval. Preto je trest pritvrdý. Mňa majú ľudia radi a svoju prácu som podľa nich robil nadpriemerne,“ povedal tesne po úkone cirkvi.
Záhadný list
Len pár dní potom, ako sa udialo predmetné, sa začal internetom šíriť kontroverzný otvorený list, ktorý bol okamžite pripisovaný Michalovi Lajchovi. Ten sa však voči celému boomu ohradil a uviedol, že by to bolo z jeho strany nanajvýš trápne. „Určite som ho nepísal, nie som predsa hlúpy. A bolo by to trápne. Autora poznám, je to bývalý bohoslovec. Je už ženatý a jeho manželka sa bojí problémov. Chcel aspoň takto povedať svoj názor. Osobne som rád za takúto podporu, veď je to všetko pravda,“ povedal Lajcha pre Nový Čas.
“Vaša excelencia, Mons. Marián Chovanec,
v posledných týždňoch sme na Slovensku svedkami nebývalej viery a
odvahy dvoch mladých kňazov, ktorí doposiaľ spadali pod Vašu
jurisdikciu. Dnes sú Vami postavení mimo službu pre názor a mienku,
ktorá nesúhlasí s násilnosťou, páchanou na rímskokatolíckych
klerikoch, keď im je zabránené mať svoju riadnu rodinu a oženiť sa.
Upozornili na túto diskrimináciu, stali sa svedomím vlastných
formátorov v seminári a otvorili mnohým mladým mužom oči, nielen
bohoslovcom, slobodným, ale aj ženatým. Dali najavo nesúhlas s tézou,
že koho si Boh vyvolil za kňaza v Rímskokatolíckej cirkvi, toho
automaticky povolal k celibátu. Tento blud popreli vo svojej knihe,
ktorú som prečítal. Nič v nej si nezasluhovalo trest suspenzie. Vy ste
dnes hlásateľom tohto bludu pre Váš postoj, ktorým ste ich násilne
vyškrtli zo zoznamu slušných kňazov. Ako kedysi dvaja solúnski bratia
u nás si vyslúžili nepriateľstvo a hanobu biskupa Wichinga,
zmietajúceho sa v blude trojjazyčníctva spolu s celou vtedajšou
západnou rímskokatolíckou cirkvou, tak sú dnes i títo mladí svedomití
muži zhanobení a vyhodení pre obhajobu pravej viery.
Takúto hanbu na sto rokov pre Rímskokatolícku cirkev na Slovensku aká
sa tu deje v týchto dňoch na Váš popud sme tu ešte nevideli. Aby sa
dvaja mladí intelektuáli takto verejne Vaším pričinením zhanobili a
odstavili! Keď pred pár rokmi exkomunikovali baziliánov v Bratislave a
Trnave, tam veľmi nebolo o čom, aj keď i to mnohí odsúdili. Suspenzia
by bola viac namieste. Ale toto?! Dvaja bezúhonní kňazi, bez
homose*uálnych sklonov, bez frajeriek, intelektuálne nadaní,
oduševnení a milujúci pravdu, bojujúci proti evidentnému zlu, krivde a
diskriminácii! Toto je postoj diecézneho biskupa 21. storočia? Postoj
v napätej dobe škandálov z n ezvládnutia se*uality rímskokatolíckych
kňazov po celom svete, v Európe ba aj i u nás, na Slovensku?
Vaše rozhodnutie ma veľmi rozhorčilo a viem, že nielen mňa, ale aj
množstvo iných kňazov, ktorí po celom Slovensku so zatajeným dychom
sledovali vývoj situácie a vyjadrovali skryto i verejne svoje sympatie
Petrovi a Michalovi. Veľmi ste nás týmto sklamali. Ba čo viac, opäť
ste cirkvi na Slovensku nedovolili vymaniť sa z tieňov teologickej
nereflexie, akú tu máme od päťdesiatych rokov minulého storočia. Keď
sa umlčí iný názor, hoci i kritický, potvrdzuje sa despotizmus moci
ako za totality. Takto ste ho i Vy potvrdili. Taká teológia, ktorá sa
obmedzuje len na svoje vlastné predpoklady sa sama oberá o možnosť
vnútorného rozvoja. – To ste sa od kardinála nenaučili? Sú to jeho
slová! Lenže za jeho éry sa nielen písalo, ale aj svätilo ženatých, aj
keď on odskočil od tejto myšlienky hneď po revolúcii a skryl to za
iných. Osobne viem o viacerých ženatých rímskokatolíkoch, ktorých
poslal na vysviacku za kňazov počas komunizmu aj keď sám ich nesvätil.
Dnes za tento verejne prezentovaný postoj ste suspendovali dvoch
kňazov, prvého vraj, že nebol na fare vtedy a vtedy. To ste spolu s
ním mali suspendovať polovicu diecézy. Ale suspendáciou Petra ste si
riadne zavarili. A zavarili aj každému poctivému a úprimnému
katolíckemu kňazovi, pretože s týmto Vaším krokom sa nedá stotožniť v
žiadnom prípade. Aj keď Vám možno niektorí episkopálni spolubratia
zatlieskali, vedzte, že to bol práve Váš predchodca, kto prijal
viacero ženatých kňazov pod seba a nechal ich slúžiť v diecéze po páde
totality. Dnes ste postavili novú totalitu, ešte horšiu, než bola tá
predošlá.
Najviac ma však mrzí, že namiesto seriózneho riešenia nastoleného
problému celibátu resp. svätenia ženatých ste pošliapali po slobode,
pravde a cti v cirkvi. Vieme, koľko kňazov je aj u Vás homose*uálnych,
koľko sukničkárov, koľko… nechcem menovať a ďaleko netreba chodiť. A
tým, že ste prepustili týchto dvoch poctivcov, stiahli ste na seba a
svoj obraz nenapraviteľnú hanbu a otrasne pokrivili tvár cirkvi na
Slovensku.
Na vedomie všetkým kňazom bystrickej diecézy a všetkým diecéznym biskupom.”
Zdroj: Nový Čas | Foto: Facebok/Michal Lajcha, Wikipedia