Diaľničné známky by podľa niektorých ľudí mali byť zadarmo, keďže štát má vraj mnohonásobne viac peňazí z mýtnych poplatkov z nákladnej dopravy. Aspoň to sme sa dočítali pod jedným článkom od niektorých „odborníkov na všetko“. Majú pravdu?

Alebo majú pravdu tí, ktorí tvrdia, že viac utŕži štát od majiteľov osobných vozidiel využívajúcich spoplatnené úseky? Pozreli sme sa na oficiálne čísla z výročných správ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

Pravda je uprostred. Áno, viac peňazí štát inkasuje od nákladných dopravcov, no rozhodne ten rozdiel nie je až taký gigantický, aby sa peniaze z diaľničných známok cítili pri mýtnom ako kvapka v mori.

Za rok 2021 bol ten rozdiel veľmi výrazný, v roku 2022 o niečo nižší a za rok 2023 ešte miernejší. Môže za to predovšetkým skutočnosť, že šli po dlhých rokoch nahor ceny diaľničných známok.

V roku 2021 boli tržby (nie, nemýľte si to so ziskom) 290 miliónov eur, nákladná doprava mala navrch v pomere 222 vs. 68 miliónov eur. V roku 2022 boli tržby cez 310 miliónov eur, z toho 231 miliónov bolo z mýtneho a 82 miliónov z diaľničných známok, no a rok 2023 priniesol tržby cca 350 miliónov eur, z toho cez 240 miliónov z mýta a 106 miliónov z diaľničných známok.

Čo je určite podstatné, takmer polovica z mýtnych poplatkov bola platená zahraničnými dopravcami.

Minister dopravy Ráž ml.: Ďalšie zdražovanie diaľničných známok!

Zdroj: NDSas | Foto: Google Maps