Každým rokom sa z Európskej únie dočkáme nejakého zákona, ktorý poteší alebo rozčúli väčšinu motoristov. Od 1. apríla tohto roka vstúpilo do platnosti nové nariadenie, ktoré už pred tromi rokmi po dlhých úvahách schválil Európsky parlament a Európska rada.

S víziou zvýšenia bezpečnosti na cestách a v snahe čo najrýchlejšie pomôcť posádke vozidla pri haváriách pristúpila európska únia k novému nariadeniu. Do všetkých osobných a nákladných áut určených pre európsky trh a vyrobených po 1. apríli 2018 budú musieť automobilky montovať bezpečnostný systém zvaný eCall.

O čo ide? ECall je bezpečnostná jednotka, ktorá je zabudovaná v palubnej doske vozidla. Systém sa automaticky spustí po dopravnej nehode a maximálne do 17 sekúnd odošle základné informácie o vozidle, jeho polohe a posádke na dispečing tiesňovej linky 112. Následne systém bezplatným hovorom prepojí operátora tiesňovej linky s posádkou vozidla, ktorá má objasniť vážnosť vzniknutej situácie a potvrdiť alebo vyvrátiť nutnosť príchodu záchranných zložiek.

Pokiaľ sa operátor s posádkou nemôže spojiť, automaticky situáciu vyhodnotí ako opodstatnenú a dáva záchranárom pokyn k presunu na miesto nehody. Systém sa okrem automatického spustenia dá aktivovať aj manuálne. V tomto prípade dochádza k priamemu prepojeniu operátora tiesňovej linky s vodičom, ktorý konkretizuje svoju žiadosť o pomoc.

Ako eCall funguje?

Bezpečnostný systém funguje na princípe “spiacej” SIM karty, resp. počas bežnej prevádzky je neaktívny. Aktivuje sa až v prípade dopravnej nehody. Senzory systému vyhodnocujú viacero podnetov, ako je napríklad rýchlosť vozidla, prudké zabrzdenie, otrasy vozidla či spustenie airbagov, čím sa zníži riziko tzv. falošných poplachov na minimum. Vďaka tomu by sa systém pri drobných ťukancoch na parkovisku alebo malých dopravných nehodách, ktoré si nevyžadujú príchod záchranných zložiek, spustiť nemal.

Bezpečnostné zariadenie eCall sa teda bude montovať do všetkých osobných a nákladných vozidiel do 3,5 tony vyrobených až od 1. apríla 2018, a teda áut vyrobených pred týmto dátumom sa netýka. Európska únia myslela aj na prípady nehôd v zahraničí a na dispečingu budú vo všetkých členských krajinách operátori s plynulou znalosťou angličtiny. Aby nedošlo k prípadnému zlyhaniu odosielania informácii o vozidle či nedostupnosti signálu, eCall funguje na základe najjednoduchšej siete GSM. Náklady na výrobu a montáž bezpečnostného zariadenia by podľa odborníkov nemali presiahnuť 100€ a výslednú cenu vozidla to teda takmer vôbec neovplyvní. Či bude zavedenie systému eCall pozitívom, uvidíme až v praxi.

Zdroj: Continental-corporation.com, Autobild.cas.sk, Ec.europa.eu | Foto: Pixabay.com, Pexels.com